Řízení procesů versus procesní řízení

Doc. Ing. Václav Řepa, CSc. - VŠE Praha

Zlepšování podnikových procesů se dnes považuje za holou nezbytnost. Během uplynulých dvaceti let se již stalo, alespoň ve zdravějších ekonomikách, zvykem, že podniky, pod tlakem svých zákazníků, žádajících stále lepší produkty a služby, soustavně uvažují o zlepšování svých procesů. Zejména proto, že pokud zákazník nedostane co žádá, má možnost se obrátit na mnoho konkurenčních firem. To je síla konkurenčního prostředí – hlavní hodnoty tržní ekonomiky. A tak mnoho firem začíná pracovat se svými podnikovými procesy formou jejich průběžného zlepšování. Tento přístup je založen na porozumění a měření stávajícího procesu a z toho přirozeně vyplynuvším podnětům k jeho zlepšování. Můžeme zde mluvit o jakémsi „přirozeném procesním přístupu“.

Tento způsob zlepšování podnikových procesů je vhodný k dosahování evolučního – přírůstkového zlepšení. Avšak již od počátku devadesátých let desátého století minulého tisíciletí je zde zcela dominantním faktor, jenž potřebu zlepšovat podnikové procesy akceleruje až k nesnesitelnosti. Mluvím o technologii. Klíčovou úlohu informační technologie přesvědčivě popisují ve své knize (viz níže) „klasikové“ M.Hammer a J.Champy. Na příkladech dokladují, jak informační technologie bourají omezení původního pravidla a zaměňují je pravidlem novým, umožňujícím radikální změny ve fungování firmy:

Kliknutím obrázek zvětšíte.

Tabulka 1 - Technologie jako nástroj k bourání bariér / pravidel (Hammer/Champy)

Nové technologie (zejména Internet) rychle přinášejí nové možnosti, což v dostatečně konkurenčním prostředí okamžitě působí zesílení celkové úrovně konkurence. Připočteme-li k tomu ještě otevření světových trhů a osvobození obchodu, což přivádí na trhy mnohem více společností a působí postupně stále větší obtíže ve schopnosti konkurovat, vidíme, že dnes již nestačí na trh prostě přijít, dnes se vede boj o přežití. A přežít se dá jedině tak, že jsme lepší, než konkurence. Pokud se nám to povede, posuneme tím laťku konkurenčního prostředí o další dílek vzhůru. To je ovšem fatální výzva pro konkurenci, též bojující o přežití... atd. Spirála se roztáčí do nepříčetnosti.

JAK ALE UČINIT FIRMU DOSTATEČNĚ PRUŽNOU, SCHOPNOU CELÝM SVÝM ORGANISMEM RYCHLE REAGOVAT NA NEUSTÁLÉ A PRINCIPIÁLNÍ ZMĚNY PROSTŘEDÍ - POTŘEB ZÁKAZNÍKŮ, ALE I CHOVÁNÍ KONKURENCE? A to principiálně, tedy tak, aby se konkurenční spirála stala, namísto hrozbou, z níž není úniku, hybnou silou rozvoje firmy? Odpověď není složitá, pro ohrožené firmy však nepříliš potěšitelná: jedině tak, že přestaneme v řízení firmy preferovat záležitosti statické a druhotné, jako je hierarchická organizační struktura, pevné a neměnné rozdělení pravomocí a odpovědností pracovníků a namísto toho učiníme základem řízení firmy to, co je přímo podstatou jejího chování – přirozené řetězce vzájemně souvisejících činností – business procesy. Vše ostatní je tu proto, aby business procesy – tento naprostý základ fungování a řízení každé firmy – podporovalo, je jejich podporou, infrastrukturou, a to včetně tradičně preferované organizační struktury. Tak se zrodil tzv. Business Process Reengineering (BPR).

Za manifest reengineeringu je považována kniha Michaela Hammera a Jamese Champyho „Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution, Nicholas Brealey Publishingm London, 1993“, vyšlá i česky roku 1995 v mistrném překladu L.Vodáčka v nakladatelství Management Press. Kniha je cenná zejména bravurním a přesvědčivým výkladem základních kořenů reengineeringu. Autoři v ní na historických souvislostech nade vší pochybnost dokládají, že potřeba změny v řízení firem je nevyhnutelná, že vyvstává z objektivních skutečností, z nichž nelze utéci, vylhat se, ani se jim vyhnout. Z knihy se dovídáme, že tato potřeba vyvstala s přechodem od industriální éry podnikových činností do éry postindustriální. V této éře se tím, kdo začal rozhodovat o úspěchu té které firmy, stal zákazník, a vlivem konkurenční spirály se permanentní schopnost změny stala základní podmínkou existence firmy na trhu.

Důsledkem výše zmíněné akcelerace trhu vlivem nových technologických možností bylo, že podniky začaly dotahovat metody rychlého zlepšení svých procesů do důsledků, přestala jim stačit pouhá přírůstková zlepšení, začaly vyžadovat dramatické a průkopnické změny, a to hned. Tyto posuny v konkurenčním prostředí mají globální rozsah a jen málo oblastí podnikání si mohlo dovolit se jim vyhnout, resp. necítit je tak dramaticky.

BPR je kulturně zcela jiným přístupem, než průběžné zlepšování procesů. Ve své radikální podobě BPR předpokládá, že stávající způsob řízení je zcela nevyhovující – nefunguje, je třeba jej z podstaty změnit. Takový čistý, ostrý pohled na věc umožňuje designérům procesu se zcela odpoutat od současného stavu procesu a soustředit se jen na proces nový, a to ve všech jeho aspektech, včetně sociálních (Radikální změna procesů, jelikož se týká prakticky všech dimensí života firmy, má i dopady na její zaměstnance a jejich vztahy, a to včetně propouštění a změny posic ve firmě.). Je to jako promítnout sebe sama do budoucnosti a přitom se sebe sama ptát: jak by měl proces vypadat? Jak chtějí zákazníci, aby vypadal? Jak chtějí zaměstnanci, aby vypadal? Jak vypadá u významných konkurentů? Jak ještě bychom mohli novou technologii využít?

Za půldruha desetiletí existence fenoménu reengineeringu byla postupně vyzkoušena řada variant radikálního reengineeringu i průběžného zlepšování podnikových procesů, podle povahy a potřeb firmy, odvahy vedení i dané situace, a to s menšími, či většími úspěchy a neúspěchy. Je obtížné, spíše nemožné, stanovit jeden universální přístup, vhodný pro každého v každé situaci. Zkušenosti naopak ukázaly, že velkou výzvou je umět vybrat / vytvořit si metodu, která zajistí dosažení žádaných výsledků, jakož i umět ji v daných okolnostech dobře použít.

Nicméně nesporné je, že nemáme na výběr mezi radikálním reengineeringem a postupným zlepšováním. Nejedná se totiž o alternativy, ale o vzájemně se doplňující fáze vývojového cyklu organizace. Střídání těchto fází ilustruje diagram dalšího „klasika“ T.Davenporta:

Kliknutím obrázek zvětšíte.
Obrázek 1 – Vývojový cyklus procesně řízené organizace (podle T.Davenporta)

Diagram ukazuje růst zlepšování procesů organizace v čase. Postupným vylepšováním stávajícího pojetí procesů nezadržitelně narůstá možnost a zároveň potřeba uskutečnit změnu radikální. Po radikální změně, provázené přirozeně dočasným rozkolísáním kvality výkonu organizace, nastává opět fáze „harmonického“ rozvoje organizace postupným vylepšováním stávajícího přístupu k procesům, kterou ovšem postupně narůstá potřeba další radikální změny v budoucnu atd. Tento mechanismus, jímž dochází ke zrání organizace k další možné (alias nutné) změně, je mj. základem populárních „zralostních“ modelů, jakým je i CMM (Capability Maturity Model), použitý v metodice COBIT.

Přijmeme-li tedy základní myšlenku reengineeringu – že fakticky jediným smysluplným důvodem orientace řízení firmy na procesy je právě ona radikální změna stylu řízení, umožňující principiálně pružnou reakci na změny trhu i technologických a dalších možností, začínáme si tím současně odpovídat na druhou kardinální otázku: JAK TEDY VYTVOŘIT PROCESNÍ OBRAZ FIRMY? KTERÉ ČINNOSTI A V JAKÝCH SOUVISLOSTECH POVAŽOVAT ZA PODSTATNÉ?

Je mnoho klasifikací procesů, od rozlišování procesů strukturovaných vs. hůře popsatelných, přes procesy interní vs. externí, automatizované vs. ruční, atd. až po běžné a silanizující. Většina těchto klasifikací má svůj smysl, vždy však dílčí. Jediným opravdu universálně platným a absolutním rozlišením procesů, které přímo sleduje základní smysl procesního řízení je pak klasifikace na procesy hlavní a podpůrné.

Hlavním procesem se rozumí proces, jímž přímo vzniká hodnota pro firmu, který firmu fakticky živí. Znamená to, že takový proces musí mít přímý kontakt se zákazníkem a že pokrývá celý tento kont(r)akt, tedy nejlépe od vzniku potřeby u zákazníka až po její uspokojení příslušnou službou (výrobkem). Teprve jasnou identifikací takovýchto základních řetězců činností vzniku hodnoty pro zákazníka a od zákazníka pro firmu, poznáme skutečnou esenci firmy, její základní smysl na trhu. Takových hlavních procesů je v každé firmě zpravidla je několik kusů, každý vyjadřuje vlastně jeden základní druh služby, tvořících obor podnikání firmy. Pro tradičně řízenou firmu na bázi definovaných funkčních míst a struktury jejich podřízenosti je takový pohled na fungování firmy vždy velmi neobvyklý, jedná se o úplně nově strukturované staré činnosti, velmi často obohacené o některé činnosti nové, zpravidla související s použitou technologií.

Vše ostatní, co se ve firmě děje, pak má smysl výhradně jako podpora těchto hlavních procesů – jako procesy podpůrné. Ty mají též svou obecnou logiku postupu, narozdíl od hlavních však bývají universální parametrické, obvyklejší a méně překvapivé. Tyto procesy jsou pak, narozdíl od hlavních, nejlepšími kandidáty na outsourcing. Firma by totiž měla dělat to, čím je jedinečná a ostatní pokud možno nakoupit od specialistů, jedině tak může v nových podmínkách postindustriální éry úspěšně soutěžit. Ousourcing je tak druhou stranou mince procesního řízení.

Dalšími, bezprostředně navazujícími otázkami jsou pak: JAK VYPADÁ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA PROCESNĚ ŘÍZENÉ FIRMY A JAK MÁ BÝT POJAT JEJÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM?

Odpovědi na tyto otázky překračují rozměr tohoto příspěvku. Pro ty, kteří nechtějí čekat do příště, doporučuji tuto knihu.

Klíčová slova (anglicky): Business Process Reengineering; BPR; Business Process Management; BPM; Process; Business Process Classification; Process Classification Framework; Main Processes; Supply Processes; Outsourcing; CMM; Capability Maturity Model; COBIT.

Standardní citace tohoto příspěvku: Václav Řepa; Řízení procesů versus procesní řízení; BPM portál – téma měsíce, 4/2008; ISSN 1802-5675; URL: http://bpm-tema.blogspot.com/2008/04/procesy.html

47 Comments:

Anonymní said...

Kam zmizely řídící (control) procesy? Už jako samostatná kategorie nejsou? A dají nebo nedají se outsourcovat?

Anonymní said...

Moc dobrý postřeh, že není alternativy mezi optimalizací a skokovým zlepšováním!

Anonymní said...

Kam zmizely řídicí procesy? Kam se nám, čerchmanti, schovaly? Neschovaly se, děti, umřely. Řídicí proces je v kontextu procesního řízení pojem buď nesmyslný (není možné jen řídit, stejně jako není možné jen ne(z)řízeně vykonávat), nebo přinejmenším informačně prázdný (všechny procesy jsou řídicí, smyslem popisu procesu je popsat řízení). Mám tedy za to, že tento pojem nepatří do kulturního kontextu procesního řízení, řekl bych, že vyjadřuje tradiční "neprocesní" přístup k řízení firmy, představit si totiž lze řídící versus řízené pracovníky (což, v absolutním smyslu, do procesně řízené firmy nepatří), nikoliv však procesy. Procesy mezi sebou zásadně nemají hierarchické vztahy, ale síťové - prostřednictvím vzájemně poskytovaných služeb. To už je ovšem kandidát na další téma měsíce...

Anonymní said...

Pak ale mám docela problém s některými procesy - třeba řízení rizik. Samozřejmě to není hlavní proces, ale ani ne podprůný. Konkrétní rizika se mi vyskytují v jednotlivých hlavních a podpůrných procesech, navíc ale potřebuji stanovit politiku rizik a vůbec celý "životní cyklus rizika". Čili řízení rizik procesem je nebo není? A pokud ano, hlavním nebo podpůrným? Když jde jakoby napříč všemi procesy společnosti, zavádí pro ně určitá omezení či nastavuje jejich chování?

Anonymní said...

Možná má pan Řepa pravdu v tom, že sice takové "procesně příčné" řídící procedury existují, ale nejsou procesy ve vlastním slova smyslu - nejde pro ně stanovit výsledný produkt.

Anonymní said...

To bychom si moc nepomohli - je zde jasně řečeno, že "procesy mají vztahy prostřednictvím vzájemně poskytovaných služeb". Čili řízení rizik procesem je bezesporu, ale podpůrným. Konec konců i řízení rizik lze outsourcovat:)

Anonymní said...

Tak řídící procesy umřely! Má to nejméně jednu mouchu. Když z řídícího procesu (třeba ze zmíněného procesu řízení rizik) udělám podpůrný, musím taky pro něj stanovit ekonomicky ocenitelné produkty. Což je u těchto procesů dost problém. U řízení rizik si to ještě dovedu představit, i když bídně - protože proces generuje přidanou hodnotu (konkrétně úspory na rizikách) v konkrétních procesech - nikoliv sám o sobě. Proces řízení rizik je jen infrastruktura pro to, aby rizika byla krocena. Navíc nemyslím, že řízení rizik lze jako celý proces outsourcovat. Takové stanovení politiky rizik bezprostředně váže na podnikatelskou strategii (třeba taková míra únosného rizika...)

Já zrušení samostatné kategorie řídících procesů považuji za krok zpátky. Třeba TOM se k ní už pomalu taky prokousal.

Anonymní said...

Ono ani vymezení hlavních procesů jako těch, které "firmu živí" a nejdou outsourcovat, není nic moc.

Dneska vidíme jeden příklad za druhým, jak firmy outsourcují (a úspěšně) ucelené části svých hlavních procesů. A nejde z nich proto udělat podpůrné procesy, protože leží na kritické cestě tvorby hodnoty od zákazníka k zákazníkovi.

Anonymní said...

Dobře jim (control/vertical procesům), že umřely. Teď je aspoň zcela jasné, proč firma existuje.

Anonymní said...

K navrhovanému outsourcingu hlavních procesů: neřekl jsem, že je nelze outsourcovat, to jde stejně dobře jako u ostatních, ale proč to dělat? Rozdíl mezi hlavními a podpůrnými procesy znamená rozdíl mezi tím, co chci dělat sám, čím chci konkurovat, přispět celku a tím, co ještě dělat musím, aby to hlavní fungovalo, ale není v tom má jedinečnost, tedy to nejraději nakoupím (existuje-li s tím dostatečný trh, ovšem, není nic horšího, než nakupovat u monopolního dodavatele, pak se outsourcing opravdu "nevyplatí"). Takže outsourcovat hlavní proces znamená přestat jej vidět jako hlavní.
Outsourcing "části hlavního procesu" pak není ničím jiným, než restrukturalizací procesů firmy - znamená to, že se ukázalo, že onu část lze z hlavního procesu "úspěšně" vyjmout, tedy není důvod ji vnímat jako jeho součást, jedná se tedy o nově objevený další podpůrný proces. Tento postup objevování podpůrných procesů v tělech procesů podporovaných nazývám "zeštíhlováním" procesů a je popsán, jako součást metody návrhu procesní sruktury firmy ve zmiňované knize.

Anonymní said...

Problém je - a zde načatá diskuze to potvrzuje - jak rozsáhlou část sekvence hodnototvorných činností označit za "proces". Co všechno musí splňovat část hlavního procesu, kterou jsme vyřízli z hlavního a udělali z ní podpůrný proces? Nakonec bychom mohli skončit u aktivit, které bychom prohlásili za procesy.

Anonymní said...

Co všechno musí splňovat část hlavního procesu, kterou jsme vyřízli z hlavního a udělali z ní podpůrný proces? Měla by být samostatně pojímatelná (dávat samostatný smysl), řiditelná, zobecnitelná a potenciálně outsourcovatelná (čili pokud možno standardizovaná). Po outsourcingu se nám to pak jeví opravdu jako elementární činnosti, resp. jejich výsledky.

Anonymní said...

Nebudu skrývat, že mě tento díl trochu zklamal. Čekal jsem hlubší pojednání o procesních strukturách (a tiše doufal, že budou i příklady). Zde jsem se dozvěděl jen 2 "nové" věci - že všechny procesy jsou buď hlavní nebo podpůrné. A že zvyšování výkonnosti jde střídavě evolučně a radikálními skoky.

Anonymní said...

Já naopak považuji článek za výborný - taky vyvolal diskuzi. Chci se zeptat zcela pragmaticky - jak klasifikovat procesy:

- strategické řízení příp. včetně řízení celého cyklu podnikání (obsahuje i projektové řízení)
- řízení jakosti
- řízení rizik
- knowledgemenagement (zejména sběr, očišťování, dokumentaci a distribuci znalostí)

Jde o podpůrné nebo hlavní procesy?

Anonymní said...

A já přidám taky otázku - má vůbec smysl tato klasifikace procesů na hlavní a podpůrné? K čemu má ve firmě sloužit?

Osobně mám velmi nepříjemnou zkušenost, že se všichni manažeři snaží dostat svůj proces do kategorie hlavní - stává se z toho politický boj. Jakoby podpůrné procesy byly něco méněcenného.

tomas said...

Souhlasím s p.Řepou v otázce řídících procesů. Nicméně velké dilema mám v rozdílu mezi hlavním a podpůrným procesem.
Myslím, že je neoddiskutovatelné, že každý proces, ať mu říkáme jakkoliv, přináší hodnotu! Jinak by se tím nikdo nezabýval. Jde jen o to, kde je jejich hranice. Podle všeho to vypadá , že zařazení hlavní/podpůrný proces je subjektivní rozhodnutí manažerů. Existuje tedy objektivní/parametrické rozdělení?

Napadá mne jedna úvaha, a to za použití Pareta. 20% procesů přináší 80% celkové hodnoty, tedy tyto by mohli být hlavní, ovšem moment zlomu hlavní/podpůrný je velmi diskutabilní...

Václav Kalenda said...

K rozlišení hlavních a podpůrných procesů mám jeden tip:

Pokud proces leží na kritické cestě od požadavku zákazníka k jeho uspokojení (a našemu inkasu), jde o hlavní proces. Tj. instance procesu čeká, až je meziprodukt hlavního procesu vytvořen a není to ošetřeno třeba zásobou.

K zlikvidování kategorie řídících procesů - všechny (kdysi) řídící procesy je možné považovat za podpůrné. Je třeba ale pamatovat na 2 zde již zméněná specifika:
- nemají většinou ekonomicky měřitelný produkt (z hlediska přidané hodnoty do finálního produktu), čili mnohem hůře se hodnotí jejich profitabilita
- nevystupují svým výkonem do jednoho místa, ale působí průřezově přes všechny procesy, často nastavují parametry (či přesněji business rules) pro ostatní procesy

Jsou tedy mnohem hůř uchopitelné. Zcela ideální by bylo nahradit je úplně business rules, jenže i pravidla potřebují nějaké procedury ke své aktualizaci...

tomas said...

V problematice hlavní/podpůrný proces je podle mne řada otazníků. Zřejmě je zde významná souvislost s (pro mne zatím problematickým pojmem) hodnotovým tokem.

Například zdánlivě "podpůrný" proces "tvorba dokumentace" nemá sice vliv na samotný proces "výroba" ale může mít fatální vliv na proces "prodej". Takže je hlavní či podpůrný? Navíc hodnota samotná se podle mne mění v čase a místě... Měřitelnost vůbec je zde velmi problematická.

Dalším příkladem je proces, který je potřeba spouštět jenom občas, ale je klíčový pro celkový výsledek. V případě subdodávky sw k dodávce hw se tak děje dost často.

Václav Kalenda said...

Myslím, že definicí produktu/služby jako výstupu procesu a jeho hodnoty se musí analýza procesu začít. Hodnoty jsou vždy dvě:
1) pro zákazníka - tedy to, za co zákazník v produktu platí (co na něm a jak oceňuje) - zde se neobejdeme bez pohledu marketingu
3) pro firmu - tam je to u komerčních firem jednoduší (inkaso), výrazně složitější u jakýchkoliv služeb ve veřejném zájmu

Pak už stačí postupovat v analýze odzadu - co kde kdy tuto hodnotu vytváří (kde dochází k transformaci vstupů na tuto hodnotu).

Ohledně hlavních a podpůrných procesů - opravdu nejde o to, zda je příslušný proces generující meziprodukt pro vznik finálního produktu potřebný a nakolik (kdyby potřebný nebyl, v normální firmě by neexistoval).

Jde o to, zda sekvence činností (proces), která tento meziprodukt generuje, leží na časové kritické cestě od zákazníka k zákazníkovi.

K výše uvedené tvorbě dokumentace:
- pokud jde o dokumentaci, která je používána opakovaně, jde jednoznačně o proces podpůrný
- pokud musím pro konkrétní zakázku vytvořit specifickou dokumentaci a instance procesu na to čeká, jde do proces hlavní
- pokud ale mohu mezi tím dělat jinou přípravu zakázky (např. objednávat, vyrábět - nejde o výrobní, ale specifickou uživatelskou dokumentaci, kterou potřebuji až k expedici) a tyto činnosti jsou delší, než doba zpracování dokumentace, jde opět o proces podpůrný

Co tu ještě nepadlo je, k čemu se vlastně tato klasifikace na hlavní a podpůrné procesy hodí. Jak už z debaty výše vyplynulo, k rozhodování o ne/outsourcingu ne, i když je to riskantní (outsourcingem hlavního procesu ztrácím kus odpodstatnění své existence).

Myslím, že se tato klasifikace hodí k více věcem:

1) politicky - k porozumění, v jakém řetězci (toku) hodnota vzniká
2) z hlediska volby metod optimalizace
- hlavní procesy vždy optimalizuji primárně, jak zde Tomáš jasně vykládá, vždy na průtok (a plus někdy rychlost, což není totéž)
- podpůrné procesy optimalizuji na náklady (a dodržení potřebných SLA)

A ještě k pojmu proces - tady ho trochu nadužíváme a měli bychom mluvit spíš o subprocesech.

Hlavní proces je vždy jeden k jednomu předmětu podnikání - a může být ve více scénářích.

Anonymní said...

Diskuze o hlavní / podpůrných procesech je vynikající! Stálo by za to udělat nějaký čeklist markant hlavních procesů - to by hodně zjednodušilo vnitropodnikové debaty!

Anonymní said...

Admin tu nadhodil zásadní otázku - k čemu mi je klasifikace procesů na hlavní a podpůrné dobrá. Pojďme nejdřív zodpovědět tuto otázku a pak terpve dělat checklisty!

Anonymní said...

ad OKI - nabízím další odpověď k těm, které napsal admin:

3. K rozhodování o operativních prioritách zdrojů. Pokud je hlavní proces na kritické cestě a na jeho konci je inkaso, pak musí dostat prioritně všechny dostupné zdroje.

Anonymní said...

Proč klasifikovat procesy na hlavní a podpůrné? Aby bylo všem jasné, co všechny živí (a co živobytí ubírá).

Anonymní said...

Bude nějaké "závazné" shrnutí této velezajímavé debaty?

Anonymní said...

Taky bych se za nějakou sumarizaci přimlouval, nejlépe z pera pana Řepy. Co bych se rád přitom dozvěděl:

1) Proč už nepotřebujeme řídící procesy.
2) Jak si poradit se specifiky kdysi řídících - nyní podpůrných procesů (hlavně s tím, že je dokážu spočítat jen nákladově, ale ne výnosově).
3) Jak se pozná hlavní proces od podpůrného.
4) Na co všechno použít tuto klasifikaci procesů.

Nejsem moc náročnej?

Anonymní said...

JA! YES! DA! Áno! Si! Bylo by škoda, kdyby to vyšumělo:)

Anonymní said...

Že bych se zas nadšením nad tímhle příspěvkem rozplýval to zase ne. Spíš to bylo do novin než do odborného periodika. Což mrknout do eTOMu a SCORu, jaké tam používají klasifikace procesů?

Anonymní said...

Milý ajko, pokud Vám příspěvek nic nedává, tak ho nečtěte a neotravujte diskuzi takovýmito úlety. eTOM i SOCR jsou za drahé peníze, takže většině čtenářů jsou nepřístupné a odvolávat se na ně nedává moc smysl.

Já tento článek naopak chválím a návaznou debatu ještě více. Na její shrnutí se těším!!

Anonymní said...

Taky myslim, ze to byla dobra debata. Ja mam jeste jeden dotaz - co takove genericke (sub?)procesy, ktere se mohou vyskytovat jak v hlavnich tak v podpurnych procesech? Z hlediska jejich spravy je musim mit zvlast, kdyz jsou prurezove a chci je mit standardni. Neni to samostatna kategorie?

Anonymní said...

tomas: Myslím, že je neoddiskutovatelné, že každý proces, ať mu říkáme jakkoliv, přináší hodnotu!

Tohle mě pobavilo. To fakt není diskutovatelné, to je nesmysl. Je vidět, že asi vůbec nechápete pojem přidaná hodnota.

Jinak odkazuji na klasiky (Hammer - Reengineering, ale i v Agenda 21, Horváth - BSC v praxi), kteří odhadují podíl nehodnototvorných procesů na 30 až 50%.

V naší (větší) firmě, kde jsem dělal nějaké posouzení přidaného hodnoty po procesech, to vychází přes 60%.

Nepleťme si pojmy s dojmy - to že nějaký procese nepřidává hodnotu, neznamená, že ho můžu dneska zlikvidovat (a nejde jen o politické, ale i věcné důvody, proč ne).

Anonymní said...

Pridana hodnota se vsem plete proto, ze do controllingovych systemu byla promitnuta v uchylnem tvaru - jako kazdy naklad, ktery vstupuje do finalniho produktu. A tak ji chapou ekonomove a vetsina manazeru jsou ekonomove.

Anonymní said...

Přidanou hodnotu pěkně vysvětlil výše admin: "Hodnoty jsou vždy dvě:
1) pro zákazníka - tedy to, za co zákazník v produktu platí 2) pro firmu ..."

Controlling je schopen analyzovat jen ten druhý pohled na přidanou hodnotu, a to ještě jen částečně.

Anonymní said...

Svůj seznam kontrolních otázek:

1) Proč už nepotřebujeme řídící procesy.
2) Jak si poradit se specifiky kdysi řídících - nyní podpůrných procesů (hlavně s tím, že je dokážu spočítat jen nákladově, ale ne výnosově).
3) Jak se pozná hlavní proces od podpůrného.
4) Na co všechno použít tuto klasifikaci procesů.

------------------
Doplňuji o:
------------------
0) Co je přidaná hodnota a jaké typy přidané hodnoty existují?

Anonymní said...

Trochu jsem si "zamudroval". Text příspěvku je delší a tak jsem ho umístil do samostatné stránky na svém portálu: http://www.akamonitor.cz/BPM-diskuze.htm. Moc mi nenadávejte :-)

Anonymní said...

Právě tuto diskuzi považuji za "návrat ke kořenům" čili k sémantu nejdůležitějších pojmů.

Anonymní said...

ad AKA - místo mudrování zkuste nabídnout seznam klíčových pojmů, jejichž obsah by se měl vyjasnit.

Anonymní said...

ad Věra - takže jsem si pěkně naběhl? Moje "mudrování" berte jako upozornění na možné hlubší příčiny věcných sporů. Podle mého názoru již to, že by se s tím v diskuzích počítalo, může být plus. Nemýlím-li se, tak byla právě otevřena tématická diskuze o klíčových pojmech, takže máme šanci společně se dostat dále.

Václav Kalenda said...

Diskuze k pojmům se přesunuje k článku Pojmosloví a jeho význam v diskuzích.

Anonymní said...

Tak bude či nebude shrnutí diskuze?

Pavel said...

Dobrý den, jako obvykle přispívám pozdě, ale chtěl bych přidat dva aspekty jedné myšlenky.

První je, že při hodnocení hlavním procesů jsme často obvlivněni tradičním vnímáním hodnoty. Tedy například výrobce kol může vidět svůj hlavní proces ve výrobě kola, neboť tam vzniká nejvíce vnímaná tradiční hodnota. Ve skutečnosti jsou v perspektivách článku výše hlavními procesy vývoj a třeba marketing, neboť vlastní výrobu už pro nás podle naší dokumentace realizuje dávno někdo jiný.
Souhlasím s členěním procesů na hlavní(main) a vedlejší(supply). také souhlasím s adminem, že hlavní procesy jsou na kritické cestě hodnotového řetězce(Value Chain), ale na rozdíl od pana profesora se domnívám, že jsou hlavní i nadále, bez ohledu na to, zda je vykonávám sám nebo jsou outsourcované.

Druhý aspekt spočívá v tom, že právě z pohledu outsourcingu považuji za vhodnější členění procesů na Core a Context podle knihy Geoffrey A. Moore: Dealing with Darwin.
Core procesy jsou ty, které jsou přemětem mé inovace, jsou velmi unikátní, prudce se mění, nikdo jiný je neumí, nehledím tolik na náklad jako na dosažení konkurečního odlišení se. Context procesy se stávají komoditními, může je umět každý, jsou měřeny zejména svými náklady a jsou vhodným potenciálem pro outsourcing.
Ve výše uvedeném příkladu s koly je výroba hlavním, ale kontextovým procesem, kdežto vývoj by někdo nemusel považovat za hlavní, ale rozhodně je Core a musím si jej ponechat.

Toto členění je významné i z pohledu IT podpory procesů. Velmi unikátní Core procesy často připouštějí i vlastní vývoj SW, musejí být velmi flexibilní a jsou vhodné pro uplatnění SOA. Vedle toho standardizované Context procesy se nejčastěji podporují standardními SW balíky, ať již ve vlastní firmě nebo u outsourcingového partnera.

Z hlediska optimalizace je důležité, co nejrycheji objevit, co je Core a co Context, neboť obojí se optimalizují úplně jinými cestami.

Hodně jsem myšlenky zjednodušil, ale snad zůstaly srozumitelné.

Václav Kalenda said...

Pavel zde nadhodil zcela odlišný pohled na klasifikaci procesů - rozdělení na core (zdroj mé konkurenční výhody či jedinečnosti) a context či commoditized, čili co lze nakoupit, což je hlavní kritérium pro případný outsourcing. Tato klasifikace je obsahem konkrétní strategie, protože se v čase mění.

Anonymní said...

Drazí diskutující. Prosím, nepovažujte mne za nevděčníka, který něco rozpoutá a pak uteče. Právě v potu tváře pracuji na shrnutí této nesmírně osvěžující a užitečné debaty. Věřte, že to dá docela práci, ač se to některým nezdálo, byla totiž, alespoň pro mne, diskuse vskutku odborně dosti nabitá, taková, řekl bych, kořenová. Tak snad již brzy...

Unknown said...

Chtěla bych se zeptat přímo na názor pana Doc. Ing. Řepy, CSc., zda existuje nějaký teoretický, specifický, upřednostňovaný přístup k tvorbě procesních map, zvláště u českých podniků, které usilují o certifikaci dle norem ISO?
Velmi by mě to zajímalo, protože téma procesních map mám zvolený jako téma mé diplomové práce a brzy mě čeká její obhajoba.
Doufám a těším se na Vaši odpověď.

Anonymní said...

Nevím o žádném teoretickém, specifickém, upřednostňovaném přístupu k tvorbě procesních map u podniků, které usilují o certifikaci dle norem ISO. Myslím dokonce, že k certifikaci (předpokládám, že máte na mysli normy řízení jakosti) žádné procesní mapy, ve smyslu tohoto článku a následné debaty, nepotřebujete, takto pojatá kvalita se prakticky netýká procesního řízení. To je můj názor. Možná nejsem tím pravým pro Vaší otázku. Přeji Vám příjemnou obhajobu.

Anonymní said...

Pavl�na řekl(a)...
Sice jste se ptala přímo pana docenta, ale zkusím Vám taky odpovědět - pokud tedy chcete vědět o věci víca ne jen vědět, co máte "správně" odpovědět u obhajoby.

Záleží především na tom, zda řízená dokumentace, kterou pro ISO9001, 14000... vytváříte má být generována z procesního modelu nebo zda potřebujete v této dokumentaci jen "namalovat" procesní schéma.

Pokud máte dokumentaci generovat, tj. všechny potřebné informace, které mají být t řízené dokumentaci potřebujete dostat do objektů, vazeb a jejich atributů, pak nevystačíte s modelerem, který umí zachytit pouze procesy (potřebujete vazby na prvky ISO, strategické cíle, znalosti, organizační struktury, rizika....).

Nevím, co přesně myslíte slovem "přístup". Jednak musíte vybrat nějaký framework, tj. soubor metodik a notací, ve kterém budete pracovat a v jeho rámci zvolit konkrétní notace pro konkrétní pohledy (řezy podnikem) konkrétní kódování sémantiky = notaci. Rámců je celá řada, v Česku je nejrozšířenější aris.

Pokud jde jen o namalování obrázku procesů, postačí BPMN, což je dnes standard pro čistě procesní modelování.

Unknown said...

Děkuji panu Doc. Řepovi, za jeho komentář, i paní Bardotce za její obsáhlé vysvětlení. Pokud má někdo jiný další zajimavý názor na můj dotaz, ráda si ho přečtu.

Anonymní said...

Dnes je jednoznačně upřednostňován standard pro modelování BPMN. Existuje sice řada proprietárních a mnohem dokonalejších notací, ale:
- uzamknou uživatele do nástroje příslušného výrobce, který může časem zaniknout (takových bylo v posledních 3 letech alespoň 10) - a co pak s tím
- není jednoduchá a přímá vazba na IS, speciálně u řízené dokumentace na systémy workflow/DMS případně přímo na procesní server k automatizaci určitých částí procesu její tvorby a aktualizace

Je pravda, že BPMN je hodně primitivní notace, ale to, co řízená dokumentace podle ISO vyžaduje, v ní zachytit lze (takový objekt typu artefakt totiž snese všechno:).

Můj názor - jedině BPMN,ostatní půjde časem pod kytky. BPMN verze 2, která mí přijít někdy na podzim, už bude daleko bohatší a půjde v ní zachycovat prakticky vše potřebné.

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services