Procesní specialisté

Zde se odehrála opravdu vášnivá debata, zejména na téma Kdo má procesní specialisty (business analytiky) organizačně řídit. Provedli jsme i bleskový průzkum formou ankety, která ukázala rozporuplnost názorů:



Proč mít vůbec procesní specialisty?

Jednak management potřebuje, aby jeho cíle byly promítnuty do konkrétních změn, a to provázaně s ohledem na celkovou výkonnost. Na druhou stranu se tlak objevuje i od IT – management po nich chce čím dál víc změn, ale neumí je definovat. Specialisté BPM musí na jednu stranu rozumět byznys procesům a podporovat management při změnách, aby byly smysluplné a provázané. Na druhou stranu tyto změny musí umět přetlumočit IT tak, aby tomu porozuměli. A dohlídat jejich provedení.


Z hlediska organizačního uspořádání jsou dva odlišné názory:

1. Mít analytiky soustředěné v jednom útvaru (už kvůli znalostem a zastupitelnosti). Každý vlastník procesu si pak může služby kompetenčního centra BPM vyžádat. Je sice nutné mít analytiky i věcně specializované na jednotlivé procesy, ale je snazší, aby analytik získal věcný nadhled nad procesem a mohl pomoci s jeho analýzou, než naučit někoho z odborného útvaru analytické metody.

2. To však na stranu druhou může vést k vytvoření rigidního podpůrného útvaru, který se pak do všeho pouze plete, ale je odtržený od života (útvar modelování a dokumentace).

Kam toto kompetenční centrum umístit?

- do personalistiky
Jenže specialisté "organizace a řízení" se zajímají hlavně o organizační architekturu a o procesech toho vědí málo. Podstatné je, jak fungují procesy s lidmi, kteří v nich hrají své role. Jak organizátor role uspořádá, je v pořadí až druhá věc.

- do řízení jakosti
Spojením řízení jakosti a procesního řízení se dosáhne obrovská synergie. Chce to ovšem trochu jiný přístup od kvalitářů. Největší překážkou je jejich vnímání procesů jen jako souhrnu kritických bodů systému. Někde je i nemožné překonat již zavedené vnímání řízení jakosti jako "dozoru".

- do ICT
Jenže. Lidé v podpůrném procesu ICT se soustřeďují primárně na tento proces. To dokonce nevylučuje, že mají dokonalé znalosti o fungování vlastních byznys procesů, právě naopak. Ale procesy nevládnou. Protože klíčovou roli v procesech hrají lidé (ačkoliv technokrati to někdy vidí jinak), je místo specialistů spíše v útvarech HR. Konec konců za vším je člověk.
Hodně však záleží na konkrétní podobě informatiky ve firmě. Pokud bude firma vyžadovat hodně rychlé změny procesů realizované informačními systémy a pokud je CIO členem vrcholového vedení, nemusí být zařazení procesních analytiků do IT na škodu. Není pak ale možné od těchto specialistů očekávat účinnou podporu managementu v oblasti provázanosti strategií na procesy a organizační struktury. Procesní specialisté zde budou vždy hlavně pod tlakem informačních projektů.
Pokud už v IT, kam? Do oddělení, které odpovídá za integraci na úrovni aplikací. Specialisté EAI pak potřebují stejně dvojí úroveň znalostí - na úrovni integrace procesů (BPM) a na úrovni integrace aplikací.

- přímo pod vrcholové vedení
BPM specialisté musí být zcela samostatní přímo pod vrcholovým vedením, třeba tak jako projektoví manažeři. Jinak jim nelze zajistit, že nebudou ovlivňováni organizačními zájmy.

- virtuální centrum
Nejlepším řešením je virtuální "kompetenční centrum BPM" přímo pod vrcholovým managementem nebo v řízení změn.
Virtuální z toho důvodu, že do BPM je třeba zapojit nejen „znalce“ jednotlivých procesů, ale i personalisty, kvalitáře, informatiky... Nechat vhodné lidi organizačně tam, kde jsou a přidat nějakou další rovinu jejich řízení, koordinace a vzdělávání. Vlastních skutečně procesních specialistů pak může mít minimum.
Umístěné vrcholově proto, aby mělo dostatečnou sílu k prosazení procesního pohledu napříč organizačními strukturami i do IT.

0 Comments:

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services