Záznam z chatu dne 29/3/2007

Fram: Přeji všem také dobré odpoledne. Mám první téma. Modelování znalostí je jistě dobrá věc, která umožní se vyznat ve struktuře znalostí ve společnosti. Jak se však systém managementu znalostí zavede? Máte s tím nějaké zkušenosti?
pass: Myslím, že na zavedení řízení znalostí musí tlačit personalisté. Je to jejich zájem, pokud chtějí rozumně vynakládat peníze na vzdělávání.
Fram: Myslím si, že nejde jen o vzdělávání. Jde také předávání znalostí např. ze služebních cest., zkušenosti z provozu zařízení, z montáže apod. To není jen záležitost personalistů.
pass: I tak by mohlo být řízení znalostí pod správou personalistů. Dobrý systém nástupnictví a předávání znalostí přinutí výkonné vedoucí tohle dělat.
Fram: Souhlasím, systém nástupnictví je dobrá myšlenka a fungoval i v minulosti. Domnívám se, že musí být vymyšlen postup sběru, uchování, zpracování a distribuce znalostí, který musí být podporován IT.
Luboš: "Modelování znalostí" vidím šířeji než jen personálně - např. chci-li zavést nový produkt/služby, rád bych věděl kde jsou (kdo má) ony lokální centra znalostí, která potřebuji pro inovaci (a zároveň která nemám přetížit. Na druhou stranu - jsem-li ono centrum znalostí... ó, jak dobrým nástrojem bude model znalostí, až půjdu vyjednávat zvýšení své mzdy, že ? :o)
pass: Nemyslím, že to může být nátlakovým prostředkem. Znalostní požadavky jsou ale samozřejmě zohledněny v ocenění pracovní pozice. Vracím se zpátky k původní otázce a trochu ji modifikuji. Kdo tedy management znalostí ve firmě zavede? Kdo má na tom větší zájem než personalisté?
kalenda: Myslím že každý osvícený TOP manažer.
pass: Znáte takové?
kalenda: Snad ano, několik málo. Podle mě každý manažer, který si uvědomí, že bez znalostního řízení mu nebudou dobře fungovat ani dnešní procesy a už vůbec se nemůže pustit do procesů zítřejších.
Fram: Také si myslím, že správa znalostí by měla být součástí práce manažera.
pass: Pořád jste mě nepřesvědčili, že budovat management znalostí není nejlepší začít u personalistů.
kalenda:A co když zrovna personalisté (promiňte, pokud jste personalista) jsou zrovna ti nejméně osvícení?
pass: Bez personalistů se management znalostí prostě budovat nedá. Tak je musíte nejdřív osvítit.
kalenda: K čemu vlastně ty personalisty tak nutně potřebuji?
pass: Mají - aspoň u nás - peníze na vzdělávání to jest znalosti.
Fram: Je snad management znalostí totožný se systémem vzdělávání?
kalenda: Už tu ale padlo, že třeba pro inovaci potřebuji vědět, kdo ony znalosti, které budoucnost vyžaduje. Co s tím mají personalisti?
Luboš: Pokud personalisti mají sílu definovat znalosti potřebné pro pracovní pozice & dtto pro jednotlivé pracovníky & dostat do SAPu, pak plán vzdělávání jim začne navrhovat IS ... Pak jsou personalisti "správci dat". Nezačneme od toho, kdo potřebuje vědět, kde jsou znalosti?
pass: Chcete tedy říci, že personalisti jsou jen správci - a ne jediní, systému řízení znalostí?
kalenda: Tady zuří boj BPM versus HR:)
Luboš::o)
pass: Já se neurazím. Já jen tvrdím, že řízení znalostí by se mělo začít budovat od těch, kteří už to "trochu" umí a je to tak ve firmách zavedeno.
Luboš: Spíše řekněme, že vzdělávání je jednou z forem získávání znalostí ... firemní model znalostí chápu šířeji.
Fram: Pokuste se napsat, co pod pojmem management znalostí chápete.
kalenda: 1. Vlastní zpracování znalostí (od konektoru v procesu, kde znalost vzniká, přes její přiřazení jejímu správci-pilotovi, očištění, zdokumentování až po připojení k ostatním odpovídajícím znalostem).
kalenda: 2. Distribuci znalostí - push i pull (když někdo nějakou znalost hledá resp. když novou znalost distribuuji resp. sdílím).
kalenda: 3. Vlastní správu znalostí (porovnání znalostní potřeby - současnou či budoucí se skutečností a definování prostředků k překonání prázdných míst)
kalenda:Ten třetí scénář je vhodné rozdělit na dva - první operativní (a to je právě mj. to vzdělávání) a strategický (4. dimenze BSC).
pass: Můžu se zeptat k tomu 1. bodu? Kdo je správce znalosti? Manažer?
kalenda: Určitě ne. Vybraný znalostní pracovník (specialista).
pass: Všechny znalosti nebo jejich kategorie tedy mají mít přiřazeny odpovědné správce?
kalenda: Ano.
Fram: Myslím si, že je nutné rozlišovat mezi administrátorem (možná někdo z personalistiky) a vlastníkem znalosti tj. odborným člověkem, která se stará o rozvoj příslušné znalosti.
kalenda: Pro onoho správce-specialistu konkrétní oblasti znalostí je vhodnější používat už zaběhlý pojem znalostní steward.
pass: Co má ten steward v popisu práce?
kalenda: Primárně samozřejmě svoje role z procesů. A navíc odpovědnost za aktivní vyhledávání, očišťování, dokumentování a připojování znalostí v dané kategorii. Někdy navíc odpovědnost za ověřování znalostí v dané kategorii.
pass: To se mi líbí. Kolik by jich tak mělo být?
kalenda: Tolik, aby daná kategorie znalostí byla přehledově jedním člověkem zvládnutelná. Asi to bude úplně jiné ve firmě, která není až tak znalostní a jiné v konzultační firmě.
Fram: Máte někdo zkušenosti se specifikací kategorií znalostí, aby nebyly příliš obecné nebo příliš podrobné? Existují nějaké postupy jak na to jít?
pass: Jestli tomu rozumím, tak kategorie znalostí by měla odpovídat přehledově tomu, co zvládne posoudit jeden člověk. Když to má filtrovat a spravovat. Tady mi to hodně váže na klasické odborné útvary. A nevidím v tom nic extra nového. Dobrý vedoucí se stará, aby jeho lidé měli potřebné znalosti k dispozici.
kalenda: Myslím, že dobrý vedoucí se stará, aby útvar podával potřebnou výkonnost. Určitě nemůže být optimálním stewardem. Vedoucí řídí, steward je znalostní servis.
pass: Takže nějaká forma senior specialisty v odborném útvaru?
Fram: Domnívám, že určité znalosti nemohou být uzavřeny jen v rámci jednoho odborného útvaru, musí být distribuovány všem, kteří je potřebuji.
kalenda: Ještě lepší je mít organizaci postavenou procesně bez fragmentací odbornými útvary a k tomu ony seniory, kteří garantují věcnou znalost.
pass: Snažím se to vstřebat, jak to myslíte. To znamená, že běžný průběh procesu dělají nějací univerzálové a specialista zaskakuje jen v případě problémů?
kalenda: To už je hodně odvážné a nejde to udělat všude a úplně. Ale lidé provádějící proces mají přiděleno více rolí a jsou na ně nasazováni podle potřeby. To jsme ovšem už dost odbočili od řízení znalostí.
pass: Dobře, i když zrovna tohle by mě zajímalo. Co tedy má "steward" přesně dělat?
kalenda:1. Definuje jednotlivé metaznalosti ve své kategorii - především věcný obsah, rychlost strukturálních změn, frekvenci potřebné obnovy, význam a hloubku.
kalenda:2. Při nastavování systému spolupracuje při vyhledání zdrojů těchto znalostí (interních i externích) a nastavení konektorů.
kalenda:3. Při vlastní správě znalostí příslušnou novou znalost očišťuje (od zbytných nebo zavádějících specifik) a připojuje do kontextu ostatních znalostí.
kalenda: Samotný systém řízení znalostí by pak měl vědět, kdo jsou potenciální uživatelé této znalosti a těm ji distribuovat. To jsem nezmínil, že u celé řady znalostí jde o znalosti tacitní. Tam místo konektoru a dat je člověk. A steward příslušnou znalost musí z tohoto nositele znalosti vytáhnout (nasdílet) a případně dokumentovat.
pass: Zkusím si to představit prakticky. Takže třeba u již zmíněného zahraničního montéra se stará steward o to, aby existoval záznam ze služební cesty, analyzuje z něj klíčové poznatky případně montéra vyzpovídá a vše zdokumentuje.
kalenda: Možná přitom narazí na znalost, která je z jiné kategorie. A tu pak postoupí jinému stewardovi.
pass: No - právě. Tady vidím docela velkou složitost. Ten záznam může obsahovat znalosti z obchodu, konstrukce, vlastní montáže, kvality. Takže jeden jediný dokument může putovat více stewardům. A jeden montér může být zpovídán vícekrát.
kalenda: Vždy nějaká kategorie znalostí převažuje. Je dobrou praxi u každého konektoru rozhodnout, kdo dostane znalost jako první a odpovídá za její "roztřídění".
Fram: Sběr informací může být formalizován dotazníkem, většinu znalosti přeci máme specifikovánu.
pass: Ta "stewardizace" vypadá opravdu zajímavě. Ale právě se bojím, že většinu znalostí vůbec nemáme ani typově zmapovanou. Natož jejich zdroje, aby šly nastavovat nějaké IS konektory.
kalenda: Tím odpovídáte na otázku, čím začít. Mapou (kategorií) znalostí.
Fram: Tu je bohužel nutné udělat, bez toho se asi dále nedostanete.
pass: Takže díky, bylo to hodně zajímavé. Bude chat zase za měsíc?
kalenda: Určitě - na měsíční téma. Těšíme se.

0 Comments:

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services