Praktický návod a k tomu trochu dobré praxe
Cílem tohoto článku není popsat proces Řízení znalostí, tomu se budeme věnovat samostatně, ani se věnovat specifické disciplíně KM, ale naznačit osvědčenou metodiku, jak konzistentně inkorporovat znalosti do business modelu společnosti (BMS) tak, aby vlastní řízení znalostí z toho mohlo strukturálně těžit.
Aby mělo zachycení znalostí v BMS smysl, musí postihnout nejméně tyto jejich tři relace:
- nejprve infrastrukturní znalostní pohled - vztah mezi znalostmi navzájem či alespoň kategorizace znalostí, abychom se jimi mohli vůbec zabývat
- pohled procesní, primární a nejdůležitější - kde znalosti vytváří přidanou hodnotu nebo jsou alespoň nezbytným "zdrojem" pro její vytvoření, kde znalosti v procesech vznikají, kde se dokumentují, sdílejí...
- strategický - kde znalosti vytváří nebo mají vytvářet potenciál pro skokovou změnu (4. dimenze BSC)
- pohled organizační - kdo (a na které roli či pozici) jaké znalosti má (mít) a v jaké míře, což už může být pohled trošku redundantní, pokud máme dobře zachyceny vazby mezi procesy a znalostmi (a samozřejmě u procesů připojeny role a ty napojeny na pracovní pozice)
Pro pochopení budeme postupně publikovat hodně zjednodušený příklad z oblasti BPM, který snadno realizujete např. v metodice ARIS. V jiných nástrojích BPM už to nebude úplně snadné, protože specifický přístup ke znalostem v nich nenajdete (s výjimkou Holocentric), ale s ohledem na to, že potřebujete jeden jediný specifický typ objektu a 10 vazeb, není to zas až tak obtížné.
Jak modelovat znalosti
Téma měsíce: Znalosti
Subscribe to:
Komentáře k příspěvku (Atom)
0 Comments:
Post a Comment