Co modelovat

Co patří do metaúrovně řízení znalostí

Je jasné, že kdybychom měli v business modelu společnosti (BMS) zachytit celé znalostní portfolio, které společnost má nebo chce mít, BMS by jen v této dimenzi obsahoval desetitisíce objektů. Proto byl zaveden metaobjekt (typ objektu) kategorie znalostí, který dostatečně jednotlivé znalosti vymezuje a přitom nesvazuje. Jeho základním nedostatkem je úplná absence definice - čím je oblast znalostí, které má jedna kategorie znalostí symbolizovat, vymezena. Pokud teorie ještě neví, praxe si vypomůže:
- nesmí být rozsáhlejší než odpovídá v podniku běžné specializaci
- počet kategorií znalostí používaných v BMS nesmí být vyšší než několik desítek až set (podle charakteru firmy), aby model zůstal přehledný a srozumitelný
- jednotlivé kategorie musí být disjunktní, což je však prakticky pouze zbožný sen.

Z uvedené dobré praxe je zřejmé, proč se nedaří vytvářet referenční (univerzálně použitelné) modely znalostí zaměřené na hlavní oblasti podnikání a proč naopak jsou dobře dostupné referenční modely znalostí pro podpůrné nebo řídící procesy (např. ITIL)

Do modelu tedy patří kategorizace znalostí, nikoliv však již jejich věcný obsah. Ten je třeba spravovat podle jeho charakteru v příslušném KM nástroji nebo dokonce v ERP. Jsou však klíčové atributy kategorií znalostí kromě jejich základního popisu (vymezení), které v modelu nutně potřebujeme:
- četnost strukturálních změn znalosti - jak často se mění znalost jako taková a metody, které jsou použity k jejímu nabývání, spravování nebo využívání. Ve skutečnosti tento atribut udává životnost příslušné kategorie znalosti v našem BMS.
- četnost změn znalosti - jak často musí být vlastní znalost obnovována, aby byla aktuální. Prakticky atribut slouží po přenosu do personálních systémů k tomu, aby definoval platnost příslušné znalosti resp. kdy má dojít k jejímu znovuověření.
- význam - jak firma příslušnou kategorii znalostí vnímá z hlediska své strategie. A zdaleka nejde jen o to, že tuto znalost má např. aktivně získávat, aby mohla uskutečnit definované cíle, ale i jakou hodnotu má příslušná znalost jako aktivum firmy nebo jakou vazbu má na řízení rizik.
- hloubka znalostí - tento atribut může významným způsobem zjednodušit modelování a zmenšit potřebný počet kategorií znalostí.

Vše ostatní, co musíme v BMS z hlediska znalostí zachytit, je už odvozeno z existence uvedeného typu objektu.

0 Comments:

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services