Požadavky na ukazatel

Požadavků na dobrý - tedy pro daný účel použitelný ukazatel je tolik a navzájem protichůdných, že najít alespoň částečně vyhovující ukazatel je velmi obtížné.
Účelnost ukazatele
je prvním a sine-qua-non požadavkem. Než se vůbec pustíme do stanovování ukazatelů, musíme vědět, proč chceme měřit - přesněji, co chceme zjistit. K tomuto jádru dobrého měření se ještě později dostaneme.
Jednoznačnost ukazatele
S ukazatelem bude pracovat celá řada lidí - od manažerů přes vlastníky procesů a byznys analytiky až po operativní pracovníky. Všichni musí vědět, co ukazatel konkrétně změřil nebo spočítal (u agregovaného ukazatele). Neusazená podniková sémantika může způsobit dokonce zásadně odlišné pochopení ukazatele v různých organizačních jednotkách nebo na různých řídících úrovních.
Zjistitelnost ukazatele
Je největším oříškem celého měření a zlým snem informatiků. Zahrnuje opakovatelnou dostupnost příslušného výsledku měření v potřebném čase, formátu a přesnosti a za únosných nákladů. Neplatí však zlaté pravidla - pokud ještě nevíte, jak konkrétně ukazatel změříte, nedefinujte ho.
Vyhodnotitelnost ukazatele
Je samozřejmě snadná, pokud již máme k dispozici jeho historickou řadu. Což na počátku nebývá. Vždy však musíme být schopni předem definovat žádoucí trend ukazatele (rostoucí, klesající, v rozmezí, v závislosti na...), zda budeme hodnotit absolutní hodnotu nebo změnu a zda budeme vyhodnocovat ukazatel (také) kumulativně a za jaké období. A samozřejmě - jak již řečeno výše, zda posouzení bude prováděno automaticky nebo expertně.
Interpretace ukazatele
Vždy však musíme pamatovat na to, že změřené ukazatele vypovídají jen o určitých bodech celého systému a o chování tohoto systému (v našem případě procesu) za určitých podmínek.
To platí obzvlášť z hlediska interpretace historických hodnot. Samozřejmě zde nám může pomoci simulace - zkoumání chování procesu v čase - jenže to zase musíme mít dostatek vstupních dat o chování dílčích prvků systému v čase. A tím se kruh uzavírá. Alespoň v BPM první generace.

0 Comments:

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services