Co (ne)obsahují branžové referenční modely?

Branžové referenční modely jsou zaměřeny na přenos dobré praxe. Většinou se omezují jen na typové průběhy procesů, výjimečně doplněné o metriky, vzorové nosiče informací nebo nastavení IS či textový popis vybraných pravidel rozhodování.

Málokdy je model doplněn o typové organizační struktury propojené do procesů pomocí rolí.

Bez výjimky chybí základní typy použitelných strategií s vazbou na procesy a infrastrukturu, typová rizika a požadované znalosti pro jednotlivé role.

Zachycení průběhu procesů je vesměs ve 3 až 5 úrovních podrobnosti - oblasti, skupiny procesů, procesy, subprocesy, činnosti. Někdy jsou vztahy řídících procesů k hlavním zachyceny v maticích, málokdy jsou alespoň hlavní procesy použitelně zaznamenány opravdu end-to-end.

Celé pojetí referenčního modelu je velmi individuální - dokonce u stejného dodavatele najdete referenční modely různých odvětví zachyceny zcela odlišnou metodikou.

A tak tyto modely pro vlastní procesní řízení většinou slouží jen jako inspirace, přestože obsahují obrovské množství využitelných informací.

Protože na světě nenajdete dva lidi, kteří budou vnímat a zachytí realitu v modelu stejným způsobem. In když budou používat stejný BPM nástroj, i když se podrží stejné metodiky, i když budou mít vůli modelovat konzistentně.

0 Comments:

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services