Organizační struktury a procesy - závěry

Mnohé firmy se dosud neodpoutaly od používání klasických organizačních struktur případně maticového nebo projektového řízení. Příčinou jsou obavy vrcholového a středního managementu ze ztráty pravomocí a kompetencí. Klasické organizační struktury jsou základem funkčního, hierarchického řízení a tudíž nejsou schopny plně podporovat procesní řízení. O tom svědčí i názory uváděné v diskusi.

Velkou roli při přechodu na procesní řízení hrají faktory, které mají vliv na rizika spojená se zaváděním procesního řízení:
1. Vzdělání managamentu a lidí v oblasti procesního řízení. Tomuto zajímavému tématu bude věnováno jedno z dalších měsíčních témat.
2. Komunikace se zainteresovanými stranami. V rámci komunikace je nutné přesvědčit lidi, překonat nechuť a odpor managementu k zavádění procesního řízení. Dalším klíčem k úspěšnému úspěchu je jasná vize, trpělivost a týmová spolupráce.
3. Motivace a to nejen ve smyslu vytváření motivačních prvků pro zavádění procesního řízení, ale i ve smyslu vizualizace výsledků dosažených implementací a jejich přetavení do čitelné podoby.
4. Rozdělení kompetencí, pravomocí a odpovědností mezi vlastníky procesu a management.
Zároveň se nabízí otázka, jaká je vlastně funkce organizační struktury v procesně orientované společnosti. Podle mého názoru je její role pouze ve vytvoření formálních a logických vazeb mezi jednotlivými funkčními místy a útvary.

Organizační struktura de-facto vytváří architekturu lidských zdrojů (procesních atributů) a formou modelů nám umožňuje definovat a klíčovat znalosti a kompetence pro jednotlivá funkční místa a útvary. Její další funkcí může být například generování popisu pracovních míst. Z hlediska řízení by organizační struktura neměla plnit žádné funkce, neboť logika a způsob řízení v procesně orientované společnosti je založena na definici a řízení jednotlivých procesů.
V procesně orientovaných strukturách lze kromě vlastníků procesů vystopovat i nové role (procesní specialisté, byznys analytici, byznys architekti, správci znalostí apod.), mezi které je nutné rozdělit kompetence a vhodně je organizačně začlenit do procesně orientovaných struktur v návaznosti na procesy.

Taktéž je nutné zvážit i počet hierarchických stupňů. Vhodná procesně orientovaná struktura by měla být nejlépe dvoustupňová a měla by vycházet z některých moderních typů, které byly uvedeny v úvodu k tomuto tématu.
Děkujeme všem za jejich příspěvky a komentáře a těšíme se na vaše další názory k tématům měsíce, které pro vás připravujeme.

Použitá literatura:
J. Vébr a kol.: Management, základy prosperita a globalizace.
J. Dědina, V. Cejthamr: Management a organizační chování.
F. Šmída: Zavádění a rozvoj procesního řízení ve firmě.


Téma připravil a moderoval Jiří Tupa ve spolupráci s Josefem Baslem.

0 Comments:

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services