Jednou z klíčových myšlenek BPM je zavedení trvalé zpětné smyčky, kterou měříme úspěšnost našich změn. Jak měřit výkonnost procesů vzhledem k jejich strategickému zadání? Jak měřit operativní výkonnost procesů? Čím výkonnost měřit? Jak využít technologický potenciál BPM 2.0 pro měření procesů?
Měření procesů je vlastně úplně triviální. Stačí změřit tyto veličiny z hlediska přidané hodnoty:
- výstup (produkt procesu) resp. jeho vytvořenou přidanou hodnotu
- vložené zdroje (tedy spotřebu na vytvoření přidané hodnoty)
- a případně jeho kvalitu (což může být rozměr přidané hodnoty produktu)
- průběžnou dobu procesu, čili dobu od prvního vstupu zdroje do procesu do vytvoření jeho výstupu
- a průchodnost procesu čili množství produktu vytvořeného v daný čas
Na těchto metrikách spočívá většina parametrů definovaných v Service Level Agreements (SLA), tedy formalizovaném zadání výkonnosti procesu.
Jenže tyto metriky nezobrazují dvě další a mnohem podstatnější dimenze výkonnosti:
- schopnost procesu splnit cíle, které od něj budou vyžadovány v budoucnosti (strategické zadání) - toto zadání je většinou obsaženo v procesní perspektivě BSC
- správnost = účelnost procesu
Můžeme totiž velmi účinně produkovat zbytečné výstupy, ale také provádět proces nelogicky, neúčelně. A nebo dnes excelovat a zítra havarovat.
Výkonnost procesu tedy vždy musíme měřit ve všech 3 dimenzích najednou a vyváženě:
A otázky do fóra? Položíme pouze tři:
1) Máte k dispozici strategické zadání pro změnu procesů?
2) Jak měříte účelnost procesů?
3) Jaké nástroje využíváte pro monitoring a měření výkonnosti procesů?
Těšíme se na Vaše názory.
0 Comments:
Post a Comment