Měření výkonnosti procesů

Jednou z klíčových myšlenek BPM je zavedení trvalé zpětné smyčky, kterou měříme úspěšnost našich změn. Jak měřit výkonnost procesů vzhledem k jejich strategickému zadání? Jak měřit operativní výkonnost procesů? Čím výkonnost měřit? Jak využít technologický potenciál BPM 2.0 pro měření procesů?
Měření procesů je vlastně úplně triviální. Stačí změřit tyto veličiny z hlediska přidané hodnoty:

  • výstup (produkt procesu) resp. jeho vytvořenou přidanou hodnotu
  • vložené zdroje (tedy spotřebu na vytvoření přidané hodnoty)
  • a případně jeho kvalitu (což může být rozměr přidané hodnoty produktu)
A z hlediska výkonnosti tyto parametry:
  • průběžnou dobu procesu, čili dobu od prvního vstupu zdroje do procesu do vytvoření jeho výstupu
  • a průchodnost procesu čili množství produktu vytvořeného v daný čas

Na těchto metrikách spočívá většina parametrů definovaných v Service Level Agreements (SLA), tedy formalizovaném zadání výkonnosti procesu.

Jenže tyto metriky nezobrazují dvě další a mnohem podstatnější dimenze výkonnosti:

  • schopnost procesu splnit cíle, které od něj budou vyžadovány v budoucnosti (strategické zadání) - toto zadání je většinou obsaženo v procesní perspektivě BSC
  • správnost = účelnost procesu

Můžeme totiž velmi účinně produkovat zbytečné výstupy, ale také provádět proces nelogicky, neúčelně. A nebo dnes excelovat a zítra havarovat.

Výkonnost procesu tedy vždy musíme měřit ve všech 3 dimenzích najednou a vyváženě:




A otázky do fóra? Položíme pouze tři:

1) Máte k dispozici strategické zadání pro změnu procesů?

2) Jak měříte účelnost procesů?

3) Jaké nástroje využíváte pro monitoring a měření výkonnosti procesů?

Těšíme se na Vaše názory.

0 Comments:

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services