Kubeš, Spillerová, Kurnický: Manažerské kompetence
Počet stran: 184
ISBN: 80-247-0698-9
Vydal: Grada Publishing, 2004
Manažérske kompetencie sa stávajú jedným z kľúčových stavebných kameňov úspechu firmy pri naplňovaní poslania a vízie, pri vytváraní pridanej hodnoty a pri zvyšovaní výkonu firmy a to najmä rozvojom vlastných ľudí.
Manažérske kompetencie
- Sú komplexné schopnosti a ďalšie predpoklady (najmä motivácia) podávať manažérsky výkon.
- Je množina správania pracovníka, ktoré musí v danej pozícii použiť, aby úlohy v tejto pozície kompetentne zvládol.
Kompetentný pracovník
- Je vnútorne vybavený vlastnosťami, schopnosťami, vedomosťami, skúsenosťami, ktoré potrebuje.
- Je motivovaný také správanie použiť, vidí v požadovanom správaní hodnotu a je ochotný vynaložiť týmto smerom potrebnú energiu.
- Má možnosť v danom prostredí také správanie použiť.
Druhy kompetencií
- Základné (byť dostatočne dobrý) prestávajú stačiť.
- Generické (odlišujú nadpriemerných pracovníkov od priemerných).
- Kompetencie vysokého výkonu - Schroder
Kognitívne kompetencie
- Vyhľadávanie informácií
- Tvorba konceptov
- Koncepčná pružnosť
Motivačné kompetencie - Riadenie interakcií
- Pochopenie druhých
- Orientácia na rozvoj
Smerové kompetencie - Sebadôvera
- Vplyv
Výkonové kompetencie - Orientácia na výkon
- Orientácia na cieľ
Emočná inteligencia: uvedomovanie si seba samého, riadenie seba samého, sociálne uvedomenie a riadenie vzťahov tvorí 80-90% kompetencií, ktoré rozlišujú pracovníkov s priemerným a nadpriemerným výkonom.
Kompetenčný model
Popisuje konkrétnu kombináciu vedomostí, schopností a ďalších charakteristík osobnosti, ktoré sú potrebné k efektívnemu plneniu úloh organizácie.
Súvisí s konkrétnou manažérskou pozíciou, konkrétnou firmou a konkrétnym typom biznisu.
Odhaľuje rozdiely medzi tým, čo firma deklaruje, že od svojich ľudí očakáva a medzi tým, čo od nich požaduje v skutočnosti.
Zjednocuje pohľad na to, čo je potrebné v budúcnosti, aké správanie by sme mali podporovať, rozvíjať a odmeňovať.
Vnáša do správania ľudí veľmi silný prvok merateľnosti.
Pomáha pri:
● Výbere pracovníkov
● Rozvoji pracovníkov
● Hodnotení pracovného výkonu
● Kariernom raste a plánovaní postupu
Kompetenčný model prinášajú firme úžitok a pridanú hodnotu v podobe posilnenia konkurenčnej pozície.
Identifikácia kompetencií
Cieľom je poznať, ktoré správanie prispieva, alebo rozhoduje o úspešnosti manažéra v pozícii.
Postup:
- Určiť vhodnú mieru pracovného výkonu s cieľom identifikovať špičkových pracovníkov pre určitú pozíciu a zbierať dáta o výkone.
- Analýza prvkov pracovného správania, vytvorenie zoznamu charakteristického správania, váhovanie a analýza zoskupenia prejavov správania.
- Detailný popis prejavov manažérskeho správania pomocou techniky kritických situácií v rozhovore.
- Výber a použitie testov k posúdeniu kompetencií.
- Určenie kauzálneho vzťahu medzi kompetenciami a pracovným výkonom.
- Výsledkom je validovaný kompetenčný model.
Meranie úrovne kompetencií
Identifikovanú kompetenciu u pracovníka je potrebné zmerať, aby sme zistili, nakoľko je rozvinutá. Meranie kompetencií má slúžiť k rozvoju manažérov, nie k hodnoteniu.
Rozvoj kompetencií
Rozvoj manažmentu sa postupne stáva neoddeliteľnou súčasťou života našich firiem. Európske firmy vynakladajú 2 až 4% z celkových mzdových nákladov na výcvikové programy. Ľudia vo firmách začínajú byť vnímaní ako zdroj konkurenčnej výhody. Firmy dnes súťažia stále viac tým, čo majú ich zamestnanci v hlave. Znamená to výrazný posun v pohľade na ich rozvoj.
Manažéri si zvykli definovať rozvoj ako tréning a školenie, pričom nevidia iné možnosti svojho vlastného rozvoja a rozvoja ostatných kolegov. Málo využívajú sebavzdelávanie, on.the.job tréning, koučing, e-learning ... Málokedy vnímajú seba ako kouča, alebo osobu, ktorá je zodpovedná za rozvoj podriadených a sú presvedčení, že za rozvoj pracovníkov zodpovedá oddelenie ľudských zdrojov.
Metodika rozvoja manažérov - adda
Je koncept rozvoja manažérskych kompetencií vysokého výkonu, ktorý integruje 4 dôležité aspekty rozvoja manažérov:
- Assess - presne poznať súčasnú úroveň kľúčových kompetencií.
- Design - vedieť vybrať prioritu z možnosti rozvoja a prijať zodpovednosť za jej rozvoj.
- Develop - poskytnúť manažérovi efektívne nástroje pre rozvoj.
- Assist - pomôcť manažérovi čo najrýchlejšie implementovať naučené do každodennej práce.
Assessment center - ac, development Center - dc
Sú hodnotiace (AC) a rozvojové (DC) centrá, ktorých výsledok je posúdenie. Sú úzko prepojené na kompetencie a kompetenčné modely. Cieľom je poskytnúť informácie o aktuálnych alebo potencionalych kompetenciách účastníkov.
Etický a profesionálny prístup AC je taký, ktorý zaistí, aby sa posudzovali tie kvality účastníkov, ktoré treba posudzovať a aby boli posudzované správne.
Struktura kompetencí

Emoční inteligence

Zainteresování

Komplementarita

Řízení lidských zdrojů

Minutovou učební stránku najdete zde (minutová - lze přečíst za minutu, učební - můžete se z ní něco naučit, stránku - vše důležité na 1 A4).
0 Comments:
Post a Comment